Bouwset nr.838 B BAM rijtuig
De rijtuigen zijn in 1974 en 1975 gebouwd als postrijtuig, type MRZ. In 2000 zijn
voor NS internationaal 10 stuks omgebouwd voor het Overnight Express vrachtvervoer.
Dit was een snelle verbinding tussen Amsterdam en Milaan waarbij de rijtuigen, geschikt
voor 200 km/u, meereden in gecombineerde vracht- en reizigerstreinen. De rijtuigen
zijn genummerd 51 84 92-99 060-2 t/m 069-3. Werkplaats Haarlem heeft de rijtuigen
verbouwd. De verdere ombouw en afwerking werd gedaan in de Wagon Lits werkplaats
in Oostende. De inzet heeft maar kort geduurd, van mei 2000 tot maart 2001.
Railion
kocht in 2004 alle rijtuigen van NS Internationaal.
De BAM heeft in 2006 één rijtuig
overgenomen van Railion. De revisie en verbouwing is uitgevoerd in de werkplaats
van de NMBS in Oostende. Het rijtuig is uitgerust met apparatuur voor geluidsmetingen
en heeft een generatorset gekregen en er is een verblijfsruimte gemaakt inclusief
2 ramen in de zijwand. Het rijtuig heeft de groen/oranje huisstijl van de BAM gekregen
en het nummer 99 84 93 62 071-5.
Deze bouwset bevat een giethars kap en bodemplaat
en draaistellen, assen, vacuüm gevormde ramen en witmetalen onderdelen. Het model
is exact op schaal. De bodemplaat is voorbereid voor de meegeleverde Symoba mechanieken.
De
afwrijftransfers, verf en NEM koppelingen dient u nog apart aan te schaffen.
Prijs bouwset € 89,00
Bouwset nr.838 B BAM rijtuig
Gebouwd BAM rijtuig
Nog apart aan te schaffen bij Kleinspoor:
Kleinspoor verf nr.02 NS grijs
Kleinspoor verf nr.16 blanke lak
Kleinspoor verf nr.26 primer
Kleinspoor verf nr.39 zwart
Kleinspoor verf nr.48 BAM groen
Kleinspoor verf nr.49 BAM oranje
Kleinspoor transfers nr.247 (nummers, technische opschriften etc.)
Nog elders aan te schaffen:
NEM schacht koppelingen
Details BAM rijtuig
Zijaanzichten BAM rijtuig
Bouwbeschrijving als pdf: