Bouwset nr.817 mat.’24 Houtwagen ongevallentrein
In 1968 werden de ongevallen treinen van Utrecht, Zwolle en Eindhoven uitgebreid met de zogenaamde houtwagens. Deze rijtuigen herbergen allerlei materiaal ten behoeve van de ongevallen kraan zoals stophout, balken, hijsstroppen etc. De drie rijtuigen zijn ontstaan uit verbouwde motorposten uit de serie mP 9201-9213. De oorspronkelijke motorposten nummers waren resp. mP 9205, 9212 en 9213. De Zwolse 975 1 513 is in 1979 gesloopt.
De Utrechtse en Eindhovense ongevallentreinen zijn officieel in 1999 buiten dienst gesteld. De Utrechtse Houtwagen (975 1 512) is door de Stibans behouden en in april 1999 naar de Watergraafsmeer gekomen.
De houtwagens hebben een bruine bak met onderaan een rode bies. Onder de rijtuigbak is een rek waar de vier sokkels van de ongevallenkraan in opgeborgen kunnen worden.
De bouwset bevat een giethars kap, bodemplaat, draaistellen, witmetalen onderdelen, geëtste onderdelen, vacuüm gevormde ramen, Symoba kortkoppelingsmechanieken met NEM schachten, assen en staaldraad voor de handgrepen, zie foto hieronder.
U dient apart aan te schaffen verf, transfers, NEM koppelingen.
Prijs bouwset € 94,00
Houtwagen in trein samen met Stalen D Hersporing (Kleinspoor 816 B) en een Roco 2400
Bouwset nr.817 mat.’24 Houtwagen
Kop Houtwagen
Niet gespoten Houtwagen
Nog apart aan te schaffen bij Kleinspoor:
Kleinspoor verf nr.02 NS grijs
Kleinspoor verf nr.10 NS bruin
Kleinspoor verf nr.16 blanke lak
Kleinspoor verf nr.18 rood
Kleinspoor verf nr.26 primer
Kleinspoor verf nr.39 zwart
Kleinspoor transfers nr.08 (witte NS vignetten)
Kleinspoor transfers nr.53 (rode niet heuvelen driehoeken)
Kleinspoor transfers nr.69 (nummers, technische opschriften etc.)
Nog elders aan te schaffen:
NEM koppelingen
“Utrechtse” Houtwagen 975 1 512
Detail kop Houtwagen
Rek met sokkels voor de ongevallenkraan
“Eindhovense” Houtwagen 975 1 514
Zijaanzichten “Utrechtse” Houtwagen
Zijaanzichten “Eindhovense” Houtwagen